måndag 3 augusti 2009

Att spela den vanlige killen

Många av dagens största skådespelare får mycket cred för att de kan gestalta udda karaktärer med alla möjliga slags handikapp. Jag har tappat räkningen över antalet gånger som Sean Penn har blivit Oscarsnominerad för att han spelar någon slags vaktmästare med en allvarlig hjärnskada, som längtar efter kärlek och bekräftelse.

Jag är av den bestämda åsikten att det är mycket svårare att gestalta en helt vanlig människa, utan handikapp och åkommor. Ju närmre den egna personligheten man kommer, desto svårare blir det att agera trovärdigt.

Jag hade nästan givit upp hoppet om att få se en helt vanlig kille på film. Jag hade tittat igenom varenda fransk prettofilm jag kunde hitta, utan att bli tillfredställd. Det visade sig senare att lösningen fanns i den svenska filmindustrin. Närmare bestämt i vuxenfilmens magiska värld.

I klippet nedan ser vi en helt vanlig kille som råkar ut för ett jättevanligt problem. Killen spelas av skådespelaren Samson, och problemet han ställs inför är en förarglig P-bot. Aldrig tidigare i filmens historia har vi kommit närmre den vanliga människan. Han som är precis som du och jag. Och med en penis som liknar en rymdfärja.

Lägg märke till den närvaro och känsla som Samson visar upp. Sådant kan man inte träna sig till. Det är ett resultat av ren och skär talang.