tisdag 15 juli 2008

Y-namn

Det är ju sedan länge ett känt faktum att killar med y-namn är överrepresenterade i svenska fängelser och är drabbade av karies i större utsträckning än killar med vanliga namn som till exempel Gustaf, Truls och Tompa. Veckan innan jag skulle börja lågstadiet var det en kille i femman som hette Ronny som satte eld på vår gympasal. När det var dags för första dagen i skolan var jag så rädd för Ronny att mina knäskålar slog emot varandra likt ett tjockt finskt par som ligger och älskar.

Mina (och samhällets) fördomar mot killar med y-namn förstärktes och bekräftades gång på gång under min uppväxt. Det var antingen Johnny, Jimmy, Ronny, Conny eller Sonny. I den tidiga barndomen utmärkte de sig genom att ha såna där vidriga råttsvansar i nacken (en slags avsmalnad och fullständigt groteskt ful variant av hockeyfrilla för den som undrar) och piercade öron med nån slag obehaglig guldring. Det var alltid killar med y-namn som skulle låtsasbråka och senare även bråka på riktigt. I högstadiet fick de till alla normala killars förtret alla tjejer. I gymnasiet började de på handelsprogrammet, och idag jobbar alla troligtvis som säljare på OnOff, som innebandykille, som "Kompis" till yngre bråkiga killar med y-namn på svenska högstadieskolor eller som värdetransportrånare.

Innan folk med y-namn blir arga och gör som folk med y-namn i allmänhet gör, dvs mordhotar mig eller fyller min bensintank med betong, vill jag säga att naturligtvis inte alla y-namnskillar är som jag beskriver ovan, men till och med ni får erkänna att det stämmer i 90 % av fallen.

Vad i helskotta beror detta samhällsfenomen på då kan man undra? Som så mycket annat beror det på föräldrarna. En person som döper sitt barn till ett y-namn är helt enkelt inte redo att bli förälder.

Idag döps inte så många barn till y-namn. Betyder det att brotten kommer minska och att råttsvansarna kommer försvinna? Naturligtvis inte. Precis som allt annat här i livet går sånt där i cykler. Jag är rätt säker på att dagens motsvarighet till y-namnen är Kevin och Liam.

Det är roligt att spekulera i vad framtidens y-namn kommer vara. Min gissning är Mofasa. Vad tror ni?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vet tre personer med y-namn varav två var problembarn. Frågan är bara varför föräldrarna dras, eller drogs, till just y-namn!