tisdag 16 juni 2009

Gammal-tant-i-kassan-Index

I förmiddags var jag på mataffären ”Matpressen” efter ett tandläkarbesök. Jag råkade då ut för något som blev grunden för en, i allra högsta grad, vetenskaplig undersökning.

När jag skulle betala hade Matpressen två kassor öppna. I den ena kön stod ett ungt par som höll på att storhandla inför en fest och hade en hel kundvagn full med godsaker. I den andra kön stod två gamla tanter. Den ena tanten hade ett typiskt ”gammal-tant-plåster” på högerhanden. Jag fick panik när jag såg dessa två köer och drabbades av extrem beslutsångest.

Men istället för att lägga mig ned på golvet och gråta okontrollerat, bestämde jag mig för att göra en empirisk studie av hur många vanliga kunder en gammal tant motsvarar i ren kötid.

I min studie gjorde jag antagandet att en fullastad kundvagn motsvarar ungefär fyra vanliga kunder.

Den första tanten hade ca 8-10 klassiska tantvaror. Kiwifrukt, ett litet paket Arlamjölk, Mentos, Bridgeblandning etc. Betalningsprocessen fortlöpte ganska smärtfritt fram till dess att hon började gräva i sin börs efter gamla mynt. I vanliga fall hade jag fått spel, men denna gång blev jag glad eftersom hon agerade precis som gamla tanter brukar göra i affären, och således blev min undersökning mer trovärdig. När den första tanten hade passerat hade ca 80 % av den fulla kundvagnen registrerats i den andra kassan.

När det var dags för den andra tanten, hon med plåstret, tog det otroligt mycket längre tid. Hon stod i cirka två minuter och tjafsade med den bittra kassörskan om en utgången rabattkupong. Återigen en klockren bekräftelse av tant-i-kassan-sterotypen. När den andra tanten hade betalat, och det var min tur att betala, hade paret med den fullastade vagnen varit ute ur butiken i två minuter.

Summan av kardemumman är alltså att två tanter motsvarar fem till sex vanliga kunder i en kassakö. Detta kan vara värt att tänka på när man står där och ska välja.

Jag tog mig friheten att ta fram ett eget tant-i-kassan-index.

Tant som står och letar mynt – 2,3 vanliga kunder
Tant som försöker använda utgången rabattkupong – 2,6 vanliga kunder
Tant som betalar med rabattkupong, men som har tagit fel vara och bråkar med kassören/kassörskan om detta i 6 minuter – 5 vanliga kunder
Tant som vill prata – 2 vanliga kunder
Tant från öststat – 1, 5 vanlig kund
Tant med betalkort som glömt kod – 3 vanliga kunder
Tant som ser sur ut – 2,3 vanliga kunder

Jag älskar gamla tanter och är inte sur på dem för att de tar längre tid på sig. Jag vill med denna studie sprida ett budskap och öka förståelse bland människor, som kanske kan leda till att tanter och folk lär sig leva i harmoni med varandra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Roligt!