onsdag 15 oktober 2008

Mitt liv som lesbisk

Inatt drömde jag att jag var en kortvuxen, kraftig lesbisk kvinna. Lite som en såndär MC-flata man bara läser om i hobbytidningar. Jag hade en sambo som var lika kraftig som jag. Jag har aldrig tidigare drömt att jag är någon annan än mig själv, så jag var väldigt förvånad när jag vaknade. Vad fan betydde detta? Att det är dags för mig att packa min väskor och flytta till ett hem där en vårdare som heter Stefan kan låsa dörren om mig varje kväll och övervaka mina promenader? Eller att jag helt enkelt har en undertryckt längtan att bli lesbisk?

Hur som helst triggade detta mig att börja skriva på en roman om två korpulenta lesbiska damer. Sussi och Agneta hette de och de jobbade båda med friskvård. Första kapitlet började så här:

‚ÄùAgneta kom in i köket och slängde sina bilnycklar på bordet. Hon tittade bort mot kökssoffan och fick se Sussi som satt och hulkade bredvid en skål av mjölk och gamla Corn Flakes.

-Men vad fan är det Sussi? Frågade Agneta.
-Ja va sjutton tror du!? Svarade Sussi med gråten i halsen.
- Hur ska jag veta om du aldrig pratar med mig! Vi kan inte ha det så här. Det här är inte ett förhållande. Det här är någon djävla gråtorgie och jag tycker faktiskt att jag är värd mer än så!

Agneta beslöt sig för att lämna Sussi där på kökssoffan. Lämna henne med bilnycklarna. Lämna henne med gråten. Ingenting var längre som förr.‚Äù

Efter att ha skrivit dessa rader slog det mig att jag skrev på vad som förmodligen skulle mynna ut i världens sämsta roman genom tiderna så jag lade ned projektet och gick ut och köpte en latte istället.

Betyder detta att jag inte uppskattar drömmen jag hade? Inte alls. Jag blev otroligt tagen av den och hoppas att mitt lesbiska alterego dyker upp en annan dröm snart igen!

Inga kommentarer: