onsdag 15 oktober 2008

Tragisk okunskap

En kväll för några veckor sedan satt jag i min sköna soffa och tittade på ”Vem kan slå Filip och Fredrik”. I just detta avsnitt tävlade de mot en tjej som var mellan 30 och 50, och som presenterade sig som boxande fembarnsmorsa eller något i den stilen. Förutom det faktum att hon var totalt befriad från allt vad karisma heter var det väl inget större fel på henne. Trodde jag.

Under ett tävlingsmoment, där uppgiften var att placera olika platser på en världskarta där länderna inte var utskrivna, fick deltagarna frågan var Mecka (kan även stavas Mekka) ligger. Den boxande morsan visade då sina oerhörda geografikunskaper genom att placera Mecka i norra Tyskland. När jag såg detta höll jag på att sätta en ostbåge i halsen. Denna lilla miss kan betyda tre saker. 1. Hon vet inte var Tyskland (världens fjärde största och Europas största ekonomi) ligger. 2. Hon vet inte vad Mecka är. 3. Hon tror på fullaste allvar att Mecka ligger i Tyskland. Jag vet i ärlighetens namn inte vilket av ovanstående alternativ som är värst. Jag kräver inte att folk ska veta exakt i vilket land Mecka ligger men det här var inte helt ok för att uttrycka sig milt.

Programmet slutade, jag gick och la mig, solen gick upp nästa dag. Jag kunde inte sluta tänka på den här tjejen. Jag diskuterar ibland med mina vänner huruvida förintelsen någonsin skulle kunna äga rum igen. Jag har alltid haft åsikten att människor som säger att mänskligheten har lärt sig av sina misstag och att ett sådant fruktansvärt massmord aldrig skulle kunna drabba världen igen är något naiva. Och ju mer jag gick och grubblade och tänkte på den här tjejen i Filip och Fredrik, desto mer insåg jag att hon är det yttersta beviset för att förintelsen faktiskt kan äga rum igen. Hon är en vandrande förmedlare av icke-kunskap. Hon har fem barn som hon troligtvis kommer föra vidare sin totala brist på ackumulerad kunskap till, och så fortsätter det med deras barn.

Det kan verka hårt att skylla hela företeelsen folkmord på en boxande fembarnsmamma (det är ju faktiskt min tes om man tänker efter), men jag blir så genuint upprörd av den bristande respekt för kunskap som breder ut sig i vårt samhälle. Den brilliante programledaren Jon Stewart yttrade följande citat i sin ”Daily Show” för någon vecka sedan: ”those who do not study the past get the exciting opportunity to repeat it”. Så jävla sant!

Inga kommentarer: